STENEN PORTAAL
    Zet de vier latjes op hun kant en boor er aan de uiteinden gaatjes in. Duw 
    de spijkers door de gaatjes. Leg de latjes zo op het stuk spaanplaat dat ze 
    de vier zijden van de 3 cm diepe mal vormen. Druk de spijkers nu door tot 
    in de spaanplaat. Zorg ervoor dat ze een perfect vierkant vormen (zie fig. 
    1a). Bestrijk de binnenkant van de latjes met paraffine.
    
    Snij uit het karton 3 stukken die precies in de mal passen. Verwijder dan 
    bij een van de stukken een strip ter breedte van een rij stenen en bij een 
    ander een strip ter breedte van twee rijen stenen (zie fig. 1a).
    Lijm de drie stukken karton nu op elkaar. Duw het karton in de mal en besmeer 
    deze met met paraffine, waarbij u ervoor zorgt dat de olie in alle hoeken 
    en gaten terechtkomt.
Het karton zorgt ervoor dat de bovenste twee rijen stenen uitsteken (de bovenste rij het meest).
Zaag uit het balsa een stuk ter grootte van de gewenste tunnelopening. 
    Schuur de randen glad. Haal vervolgens met een figuurzaag of juwelierszaag 
    een wigvormig stuk er uit (zie het gestreepte deel in fig. 1a). Plak de drie 
    stukken met afplakband weer aan elkaar, waarbij u de zaagsnede opvult met 
    dunne reepjes karton of hout (afhankelijk van de dikte van het gebruikte zaagblad). 
    Zet het balsa nu met stevige kopspelden vast op het karton, gecentreerd in 
    de mal. Smeer nu ook bet balsa weer in met paraffine. Ook nu moeten de plaatsen 
    waar bet balsa aan het karton grenst extra goed ingesmeerd worden. 
    
    De mal is nu klaar. Buig een stuk draad in een U-vorm. Dit moet in de mal 
    passen ter wapening van het gips. U kunt de mal ook zonder versteviging gebruiken, 
    maar zelf doe ik het voor alle zekerheid wel altijd.
    Nu de mal klaar is, kan deze gevuld worden met gips. Vul de mal eerst tot 
    de helft en zorg ervoor dat het in alle hoeken en gaten terechtkomt.
Leg dan het stuk wapeningsdraad er in. Vul de mal nu tot de rand. Laat het gips goed uitharden. Haal dan voorzichtig de randen weg en verwijder het wigvormige stuk balsa uit de tunnelopening.
Buig de resterende stukken balsa naar elkaar toe en verwijder ook deze. Til het portaal nu voorzichtig van de kartonnen ondergrond zonder de uitstekende rijen stenen te beschadigen.
Snij een stukje karton in het model van de ringstenen, met de sluitsteen precies in het midden. Langzaam en nauwkeurig werken is hier het devies. Gebruik dit patroon nu om eerste de boog en vervolgens de sluitsteen, de individuele ringstenen en de stenen die de ring ondersteunen aan weerszijde van de tunnelopening in te krassen in het portaal. Let er op dat de ringstenen op de juiste manier taps toelopen naar een gemeenschappelijke oorsprong (zie fig. 1b).

Kras vervolgens de horizontale rijen in en verdeel die in 
    afzonderlijke stenen. Het makkelijkste gaat dit door rijen van gelijke hoogte 
    in te krassen, maar u kunt ook stenen van ongelijke afmetingen inkrassen. 
    Dat is wel meer werk, maar geeft een zeer bevredigend resultaat.
    Als het portaal goed uitgehard is, kan het gekleurd worden met sterk verdunde 
    Oost-Indische inkt of acrylverf. Als u over goede ogen en een vaste hand beschikt 
    kunt u met een scalpelmesje het bouwjaar inkrassen in de sluitsteen. Door 
    er verdunde Oost-Indische inkt in te laten lopen is die dan nog leesbaar ook! 
    Een leuk detail.
BETONNEN PORTALEN
    Met een soortgelijke procedure kunt u ook betonnen 
    portalen fabriceren met alle denkbare versieringen, zoals pilaren of reliëf. 
    In fig. 2 ziet u hoe u met vijf lagen karton een versierd portaal maakt. 

Bij het portaal steken aan de bovenkant en aan de voet 
    twee lagen beton een beetje uit. In het midden liggen twee lagen beton juist 
    wat terug, gevormd door lagen 4 en 5.
    Als variant hierop kunt u die lagen weglaten en in plaats daarvan laag 3 vervaardigen 
    uit ‘concrete formboard’ van fabrikant NorthEastern. Dit geeft 
    het effect van houten bekisting. U kunt in plaats daarvan de bekisting ook 
    zelf maken van latjes van een 20 à 30 cm breed (op schaal wel te verstaan). 
    Vergeet niet het hout ook weer goed in te smeren met paraffine, anders trekt 
    het krom als er nat gips op wordt gestort!
    Als u eenmaal een portaal gemaakt hebt, kunt er met vloeibaar rubber (RTV 
    latex) een mal van maken. Met zo’n mal produceert u een portaal in anderhalf 
    uur. U kunt met een groepje modelbouwers samenwerken, waarbij ieder een ander 
    portaal maakt, waarna u de extra kopieën ruilt. Op die manier kunt u 
    met weinig moeite een scala aan portalen voor uw baan verkrijgen, van een 
    oud stenen portaal, aangetast door de tand des tijds met afgebrokkelde stenen 
    en beroet door vele passerende stoomlocomotieven, tot een vrij modern betonnen 
    portaal, dat zogenaamd gebouwd werd nadat een ingestorte oude tunnel weer 
    geopend werd.
    Een andere mogelijkheid is dat u een uniek ontwerp portaal overal op uw baan 
    gebruikt, een ‘huisstijl portaal’, dat op geen enkele andere baan 
    voorkomt. Het proces is simpel en levert een uniek en door u zelf gemaakt 
    stukje werk op. Voor mij is dat laatste een belangrijke bron van voldoening 
    in deze hobby. 
Een dubbelspoor portaal
    De boog van een dubbelspoor portaal kan gemaakt worden 
    door twee halve cirkels te verbinden met een stuk van een derde cirkel met 
    een grotere diameter (zie fig. 3). Al s u een stenen ring voor zo’n 
    portaal krast, is de oorsprong voor de taps toelopende stenen voor elke steen 
    anders. Kijkt u maar naar figuur 3.
    De onderkant van de eerste steen loopt horizontaal van w naar x, maar de bovenkant 
    van die steen heeft een oorsprong die iets onder x ligt. De zijden vande sluitsteen 
    (y/ y) hebben hun oorsprong in z. De oorsprong van de tussenliggende stenen 
    beweegt zich op de as tussen x en z. Die van steen 2 ligt dus iets onder die 
    van steen l, maar nog steeds dicht onder punt x. De oorsprong van steen drie 
    ligt daar weer onder enz.
    Teken dit eerst uit op papier en zorg ervoor dat u geen boog ontwerpt waar 
    in het echt de stenen uit zouden vallen! Breng het ontwerp dan over op het 
    gips.

    Fig. 3: diagram (niet op schaal) voor het ontwerpen van een boog voor een 
    dubbelspoor portaal. De rondjes duiden het centrum van de drie deelbogen aan.